Dr Usul “Okul çocuklarında uyku sağlığına dikkat edin”

Dr Usul “Okul çocuklarında uyku sağlığına dikkat edin”
16 Eylül 2011 Cuma - 2133 kez okunmuş
Facebook 0 Twitter 0

Yerköy Devlet Hastanesi Başhekimi Doktor Sayit Usul, 2011-2012 Eğitim ve Öğretim yılının açılması ile birlikte, “Uykuları yetersiz olan çocukların okuma, yazma ve matematik problemleri çözme becerilerinin bozulduğunu ve sağlıklı uyuyanlara göre bu öğrencilerin daha düşük notlar aldığını.”ifade etti.

Usul, yetişkin insanlarda birkaç gece kötü uyumanın günlük yaşamlarını kötü etkilediğini belirtirken, okul öğrencilerinin yetersiz süreli veya kalitesiz uyku psikolojik durumlarını bozduğunu kaydetti.

Anaokulu ve ilköğretim yaşındaki çocukların beyninin henüz hızlı bir gelişim süreci içinde olduğunu, çocukların yeterli uykuyu alamadıklarında, fiziksel ve bilimsel gelişme için önemli faktörler taşıdığını, ifade etti.

Usul, “2011-2012 Eğitim ve Öğretim yılının açılması ile birlikte, uykuları yetersiz olan çocukların okuma, yazma ve matematik problemleri çözme becerilerinin bozulmaktadır. Çocuklarımız sağlıklı uyudukları takdirde notlarında aşırı derece etkilemektedir.

İnsan beynini, bilgisayara benzetirsek beyin, verileri işlemek, belleğe kaydetmek, bilgileri birbirleriyle ilintilendirmek, sınıflandırmak, gerektiğinde kolay ve doğru hatırlamak, doğru çıkarsama yapmak için gerekli işlemlerin çoğunu uyku sırasında gerçekleştirir.

Şayet uyku düzeni bozuk olan çocukta, beyin uyku sırasında dinlenmez! Aksine uyanık olduğu zamanki kadar çok çalışır. “

“Beynimiz iyi dinlenmeli”

“Uyku, vücudumuzun değil, beynimizin “dinlenmesi” için şarttır. Aslında beyin uyku sırasında dinlenmez. Daha çok dışarıdan değil, vücuttan ve kendi içinden kaynaklanan verileri işler. Uyanıkken olduğundan çok çalışır. Uyku beynin ve vücudun en verimli şekilde iş görmesi için olmazsa-olmazıdır. Erişkinlerin tam dinlenebilmesi için gerekli olan “ideal uyku süresi” kişiye göre değişir. Bunlar genetik faktörler ve alışkanlıklara bağlı farklılıklar gösterebilir. Çocuklarda ise uzmanlar, ilkokul öncesi küçük çocukların 11-13 saat, ilk ve orta öğrenimdeki çocukların 10 -11 saat uyumaları gerektiğini saptamışlar. Üniversite döneminde gençlerin uyku gereksinimi de genelde 8–9 saattir.”

 “Öğrenme ve hafıza beceri azalır”

“Bilimsel araştırmalar, uyku süreleri 1 hafta süreyle bir saat bile azalan çocuklarda dikkat, konsantrasyon, öğrenme ve hafıza becerilerinde ölçülebilir belirgin azalmalar olduğunu saptamışlardır.

Uykuları yetersiz olan çocukların okuma, yazma ve matematik problemleri çözme becerilerinin bozulduğunu ve sağlıklı uyuyanlara göre bu öğrencilerin daha düşük notlar aldığını açıkça gösteren araştırmalar bulunuyor.

Yapılan araştırmalarda, uykuları horlama nedeniyle bozuk olan 866 çocukta yaptıkları araştırmada özellikle küçük çocuklarda, normal uyuyanlara oranla 3 kez daha sık davranış bozuklukları ve dikkat dağınıklığı, hiperaktivite gibi sorunlara rastlandığını saptamışlar.

2,5 ile 6 yaş arası bin 500 çocukta yapılan bir başka geniş araştırma da, 10 saatten az uyuyan çocukların kelime haznelerinde ve bilişsel becerilerinde, 10 saatten çok uyuyanlara oranla çok belirgin azalma olduğu saptanmış.

Benzer araştırmalar, ergenlik yaşındaki gençlerde de uyku problemlerinin ve yetersiz uykunun sanıldığından çok daha yaygın olduğu göstermekte.

Eksik uyku çok belirgin davranış sorunlarına, öğrenme problemlerine ve akademik performans düşmesine yol açar. Bu yaş grubundaki gençler sıklıkla gece uykuya dalmakta zorluk, sık uyanma, sabah dinlenmeden uyanma veya çok zor “ayılma”, gün içinde yorgunluk ve kolayca  uykularının gelmesi şikâyetleri görülür. Bu şikâyetlerle davranış bozuklukları, devamsızlık, öğrenme güçlüğü ve akademik başarısızlık arasında bir ilişki bulunuyor.

Bu ilişkinin sebep-sonuç bağlantısı olup olmadığı kesin değilse de olma olasılığı çok yüksektir. Sebepsiz yere yorgun veya haşarı, duyarsız veya aşırı huysuz ve tepkili, akıllı olduğu halde sosyal ve akademik başarısı sorunlu düzeyde çocuklarda uyku kalitesinin göz önüne alınması gereklidir.

Her ne olursa olsun, anne-babaların çocuklarının uyku sağlığına en azından beslenmeleri ve genel sağlıkları kadar özen göstermeleri gerektiği açıktır.“

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu sitedeki tariflerin izinsiz kopyalanması yasaktır.