GÜL BETÜL ÇINAR BESLENME VE DİYET UZMANI

GÜL BETÜL ÇINAR BESLENME VE DİYET UZMANI
07 Eylül 2016 Çarşamba - 1876 kez okunmuş
Facebook 0 Twitter 0

diyetisyen-585x392

Sevgili okuyucular bugün sizlere Beslenme Ve Diyet Uzmanı olarak ilk yazımı sunuyorum. Kurban bayramı yaklaşıyor ve bu konuda bilmeniz gereken bazı noktalara değineceğim. Kurban bayramının toplumumuz için manevi değeri çok büyüktür. Bayramlar beslenme düzenimizde değişiklilere neden olur. Bayram ziyaretleri nedeniyle öğün saatleri ve düzeni değişir. Kurban bayramının en önemli özelliği de kırmızı et tüketimindeki artıştır. Bu artış nedeniyle özellikle  kalp-damar hastalığı, kolesterol riski olanlarda sağlık sorunları görülebilir. Ayrıca sindirim güçlüğü, mide ağrıları, reflü, kabızlık gibi sorunlar ya da tansiyon yüksekliği, besin zehirlenmeleri gibi sağlık sorunları yaşanabilir.

Et tüketimiyle ilgili bazı püf noktaları bilmek gerekiyor:

  • Kırmızı et; iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir.
  • Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içerikleri yüksektir. Görünür yağlar ayrılsa dahi kırmızı etin ortalama yağ içeriği %20’dir.
  • Et,  C ve E vitamini içermez. Bu nedenle etin sebzelerle pişmesi ya da yanında salata tüketilmesi etteki demirin emilimini artıracaktır.
  • Özellikle şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı vb. sağlık problemi olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine dikkat etmelidir.
  • Hayvanın iç yağları yemeklere lezzet vermek amacıyla kullanılmamalıdır.
  • Etler aynı zamanda sindirimi zor olan besinlerdir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik pişirmede ve sindirimde zorluk yaratır. Bu nedenle özellikle sindirim sistemiyle ilgili problemi olan bireyler bu etleri hemen tüketmemeli, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra tüketmeyi tercih etmelidir.
  • Kurbanlık satın alırken veteriner kontrolünden geçmiş olmasına, kesim şartlarının uygun olmasına dikkat edilmelidir.

Bayram süresince;

  1. Size verilen ikramlardan küçük miktarlarda tüketin.

2.Günde 2-2,5 lt su için.
3. Şekerler ve tatlılardan mümkün olduğunca uzak durun.
4. Kebap, kuzu şiş, pirzola gibi etleri yavaş ve düşük ısıda pişirin. Mutlaka yanında  çoban salata veya taze nane-maydanoz tüketin.
5. Kavurma, kızartma gibi yağlı etlerden uzak durun.

6.Ziyaretlerde açık çay tercih edin ve günde 1 fincan kahveyi geçmeyin.
7. Bol taze sebze ve kabuklu meyve tüketin.
8. Etlerin yanına asitli, gazlı içecekler yerine ayran-yoğurt-cacık tercih edin.

9.Etleri mutlaka az miktarda tahıllarla  (bulgur) ve bol taze sebze ile yemeğe özen gösterin.
10.Kalp sağlığınız ve kanserden korunmak için haftada 2 kereden fazla kırmızı et tüketmemeye özen gösteriniz.

En Sağlıklı Et Yemeği Örneği
İri kuşbaşı halinde doğranmış yağsız kırmızı etinizi iyice yıkadıktan sonra çelik tencerenize koyun ve kısık ateşte suyunun çekilmesini sağlayın. Kıyılmış kuru soğanı ve ince dilimler halinde kesilmiş yeşil biberi pişen etin üzerine ilave edin. Çok az karabiber ve tuz ile iyice pişirin. İndirmeye yakın küpler halinde kesilmiş domatesle 2–3 dakika çevirin ve ince kıyılmış bol taze maydanoz ile servis edin.

 

 

Kurban etlerinin saklanmasında dikkat edilmesi gerekenler;

  • Etleri büyük parçalar halinde saklamayın. Küçük parçalara ayırın, temiz buzdolabı poşetine sarın ve buzdolabının buzluk kısmında saklayın. Bu şekilde hazırlanan etler, buzlukta ( – 2 ºC ) birkaç hafta, derin dondurucuda ise (-18 ºC ) daha uzun süre ile saklanabilir.
  • Etler potansiyel riskli besinler olduklarından çözdürüldükten sonra hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalıdır. Çözdürülecek olan etin kolaylıkla bozularak zararlı hale gelmesini önlemek için oda ısısında açıkta değil, derin dondurucudan çıkarıldıktan sonra buzdolabında çözülmesi sağlanmalıdır.

 

Sevdiklerinizle birlikte sağlıklı ve mutlu bir bayram geçirmek için kurban bayramında da yeterli ve dengeli beslenmeyi ihmal etmeyin, sizler için hazırladığımız beslenme önerilerimize kulak verin. Şimdiden sağlıklı ve mutlu bayramlar.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu sitedeki tariflerin izinsiz kopyalanması yasaktır.