Türkiye’de yüz yılın projesi olarak hayata geçen hızlı tren ağının başta Yozgat olmak üzere pek çok Anadolu şehri ile ülkenin dört bir yanındaki şehirlerle arasındaki mesafeyi düşürecek. Yozgat-Ankara arasını 45 dakikaya düşürecek hızlı tren projesinin Yozgat’ta 2015 yılında hayata geçmesi planlanıyor
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi’nin ilk etabı olan Ankara-Afyonkarahisar arasının altyapı yapım sözleşmesi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, Sigma-Burkay-Makimsan-YDA iş ortaklığı temsilcisi tarafından imzalandı. Yozgat’ı da kapsayan Hızlı Tren Projesi, Yozgat ile Türkiye, Türkiye ile dünya ülkeleri arasındaki sınırları ortadan kaldıracak.
Hattın üç yılda tamamlanması planlanıyor. Ankara-İzmir YHT Projesi, Ankara-(Polatlı)- Afyonkarahisar, Afyonkarahisar-Uşak ve Uşak-Manisa-İzmir etaplarından oluşuyor. 3.5 milyar liraya tamamlanması beklenen proje ile yılda 6 milyon yolcu taşınması hedefleniyor. Toplam uzunluğu624 kilometreolan proje ile Ankara- İzmir arası 3 saat 30 dakika olacak.
Altyapı inşaatı sözleşmesi imzalanacak olan Ankara – (Polatlı) – Afyonkarahisar kesimi ise167 kilometreolacak. Mevcut YHT hattı olan Ankara-Konya yolunun 120’nci kilometresinden ayrılacak hat Ankara-Afyonkarahisar arasındaki seyahat süresini bir buçuk saate indirecek. Hatta trenin hız da saatte 250 kilometreye ulaşabilecek.
Hızlı Tren Hatlarının Geçeceği İller
Türkiye’nin kırk yıllık hayali hızlı tren, Ankara-Eskişehir seferlerine başladı. Bin 76 kilometrelik yeni hat inşa edildi. Mevcut demiryolu hattının yarısı yenilendi. 2002’de 111 milyon lira olan yatırım harcamaları, 2010’da 2 milyar 500 milyon liraya çıktı.
Ulaştırma Bakanlığı, 2023’te Anadolu’nun birçok şehrine ‘ hızlı’ ulaşım planlıyor. Hedef, Cumhuriyet’in yüzüncü yılında 9 bin978 kmhızlı tren hattı, 4 bin997 kmkonvansiyonel hat olmak üzere 14 bin975 kilometreyeni demiryolu hattı inşa etmek. Bu Cumhuriyet tarihinin en büyük demiryolu hamlesi.
Hükümet bu projeye büyük önem veriyor. 11 bin kilometre olan demiryolu ağı 12 yıl içinde iki katına çıkacak. Bakan’a göre, ‘kara tren gecikir’, anlayışı yerini ‘ hızlı tren yetişir’ anlayışına bırakacak.
Hedefler gerçekleştiğinde İstanbul, Ankara, İzmir, Sivas, Bursa gibi şehirlerin yanı sıra Yozgat, Trabzon, Diyarbakır, Malatya illerini de içine alan 29 ilden yüksek hızlı tren geçecek. Bunun maliyeti ise yaklaşık 45 milyar dolar. Bu paranın 25-30 milyar doları Çin’den sağlanacak. ‘Demiryolu İş Birliği Anlaşması’ gereği 7 bin 18 kilometrelik yüksek hızlı demiryolu hattını Çinliler inşa edecek. Geriye kalan 2 bin 924 kilometrelik kısmını ise Demiryolları öz kaynakları ve dış kredilerle yapacak. Çinliler işe, “Ayaş Tüneli” geçilemediği için yılan hikâyesine dönen Sürat Demiryolu’nu da içine alan ve Edirne’den Kars’a uzanan 3 bin 636 kilometrelik hattı yaparak başlayacak. Hattın tamamlanmasıyla, karayolu ile 16,5 saat olan seyahat süresi 8 ila 9 saat arasında olacak. Çinliler, Edirne-Kars hattını inşa ederken, bir yandan da 850 kilometrelik Erzincan-Trabzon ve Yerköy-Kayseri hatlarını yapacak.
İç Anadolu Bölgesi’nde dört şehirden hızlı tren geçecek. Bunların başında Konya geliyor. Diğer bir güzergâh ise 466 kilometrelik Ankara-Sivas hattı. Bu hatta inşaat çalışmaları sürüyor. Ancak, hızlı tren Yerköy’e30 kilometrekala Yozgat’a ayrılarak şehir merkezine gelecek. Daha sonra Sivas’a devam edecek. Ankara ya da İstanbul’dan gelecek hızlı trenler de Yerköy üzerinden Kayseri’ye gidecek. Böylece hızlı trenle Ankara-Yozgat 1,5 saat, Ankara-Kayseri arası ise 2 saat 30 dakika olacak.