Türkiye’nin biber üretiminde büyük artış, çiftçiler pazarlama sorunlarıyla karşı karşıya

Türkiye'de biber üretiminde %55'lik artış: Şemsi Bayraktar, çiftçilerin karşılaştığı pazarlama zorluklarını ve fiyat düşüşlerini değerlendiriyor.

Şemsi Bayraktar, Üretim Artışını ve Pazarlama Sorunlarını Değerlendirdi

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ülkemizin biber üretiminin yıllar içinde önemli bir artış gösterdiğini belirtti. 2010 yılında 1,9 milyon ton olan biber üretimi, 2023 yılında %55 oranında artarak 3 milyon tona ulaştı. Bayraktar, bu büyümeye rağmen çiftçilerin pazarlama sorunlarıyla karşılaştığını ifade etti.

Biber, Kabak ve Karpuzda Fiyat Düşüşleri Üreticileri Zorluyor

Bayraktar, biber, kabak, karpuz, fıstık, badem ve domatesteki fiyat düşüşlerinin üreticileri mağdur ettiğini vurguladı. “Ülkemizin biber üretimi yıllar itibarıyla artmaya devam ediyor. Ancak talep artışının arzla aynı oranda olmaması, üretici fiyatlarının düşmesine sebep oldu,” dedi. Bayraktar, kabak üreticilerinin de nakliye maliyetleri ve düşük kar marjı nedeniyle zorluk yaşadığını belirtti. Kabaklar, olgunlaştıktan sonra zamanında pazarlanamadığında hayvan yemi olarak kullanılmak zorunda kalıyor.

Karpuz ve Antep Fıstığı Üreticileri de Sorun Yaşıyor

Karpuzda arzın yüksek, talebin düşük seyretmesi fiyatları olumsuz etkilerken, benzer durum kavun fiyatlarında da yaşanıyor. Antep fıstığında ise yüksek rekolteye bağlı olarak fiyatlar düşerken, bazı alıcılar stok yaparak haksız kazanç sağlama peşinde. Bayraktar, bu durumun önüne geçmek için Toprak Mahsulleri Ofisi’nin devreye girmesi gerektiğini belirtti.

Salçalık Domates Üretiminde Zorluklar

Bayraktar, salçalık domates üretiminde de sorunlar yaşandığını ifade etti. Geçmiş sezonlarda salça ihracatına getirilen kısıtlamalar, çiftçilerin fabrikalarla yaşadığı sorunları artırdı. Bayraktar, “Fabrikalar daha az üreticiyle sözleşme yaparken, sözleşme yaptığı üreticilere yüksek fire oranları çıkarıyor,” diye konuştu.

Pazarlama Sistemi Eksiklikleri Üreticiyi Zor Durumda Bırakıyor

Yaş sebze ve meyvede de benzer sorunların yaşandığını belirten Bayraktar, Türkiye’nin uygun iklim ve geniş tarım arazilerine sahip olmasına rağmen, ekonomik sıkıntıların üretimi sekteye uğrattığını söyledi. Tarlada düşük fiyata satılan ürünlerin markette kat kat daha pahalıya satılması kabul edilemez bir durum olarak değerlendirildi. Bayraktar, tarım sektörü için etkin bir pazarlama sisteminin kurulmasının önemine dikkat çekti ve mevcut sistemin aracılar tarafından kontrol edildiğini, bunun da üretici ve tüketiciyi olumsuz etkilediğini belirtti.

Exit mobile version