Zorunlu Eğitimde Değişim Talebi Yükseliyor: 36 Bin Kişilik Araştırmadan Çarpıcı Sonuçlar

Eğitim-Bir-Sen’in 81 ilde gerçekleştirdiği kapsamlı saha araştırması, “4+4+4” eğitim sisteminin son 4 yılında değişim ihtiyacını gözler önüne serdi. Katılımcıların büyük çoğunluğu mevcut zorunlu eğitim süresinin kısaltılmasını istiyor.

Zorunlu Eğitimde Değişim Talebi Yükseliyor: 36 Bin Kişilik Araştırmadan Çarpıcı Sonuçlar

Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Eğitim-Bir-Sen tarafından Türkiye genelinde yapılan “Zorunlu Eğitim Sistemi’ne Yönelik Saha Araştırması”nın sonuçlarını kamuoyuyla paylaştı.

81 ilde 36 binden fazla öğretmen, idareci, öğrenci ve velinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırma, zorunlu eğitim sisteminin özellikle son 4 yılında köklü bir değişim talebini ortaya koydu.

Yalçın, çalışmanın öğretmenlerin %93’ünden fazlasının mevcut sistemin son 4 yılında değişim gerektiğini belirttiğini aktardı. Aynı şekilde öğrenciler, idareciler ve veliler de benzer oranda reform beklentisi içerisinde. Yalçın, “Toplumun gerçekleri ve eğitimdeki ihtiyaçlar doğrultusunda sistemin güncellenmesi zorunlu hale gelmiştir” dedi.

Araştırmanın dikkat çeken sonuçlarından biri, 12 yıllık mevcut zorunlu eğitim süresinin uzun bulunduğu ve kısaltılması gerektiği yönündeki güçlü kamuoyu oldu. Öğretmenlerin %93,8’i, yöneticilerin %97,1’i, öğrencilerin %78,5’i ve velilerin %78,8’i sürenin fazla olduğunu ifade etti.

Katılımcıların önemli bir kısmı, mevcut sürenin iş hayatına atılımı geciktirdiğini ve ara eleman ihtiyacının karşılanmasını zorlaştırdığını vurguladı. Ayrıca, zorunlu eğitim süresinin öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimini sınırladığına da dikkat çekildi.

Lise eğitiminin yapısına ilişkin ise 2+2 ve 3+1 modelleri öne çıktı. Katılımcılar, 2 yıl zorunlu 2 yıl isteğe bağlı ya da 3 yıl zorunlu 1 yıl isteğe bağlı modellerine destek verirken, mevcut 4 yıl zorunlu modeline destek oldukça düşük kaldı.

Araştırmaya göre lise son sınıfın yeniden yapılandırılması gerektiği düşünülüyor. Öğretmenlerin %83,6’sı ve öğrencilerin %75,9’u, lise son sınıfın üniversite hazırlık veya kariyer planlamaya yönelik olması gerektiğini savundu.

Yalçın, araştırmanın Milli Eğitim Şûrası’na katkı sunması gerektiğini belirterek, “Bu alanda artık kapsamlı bir mutfak çalışmasına ihtiyaç var. Tüm eğitim paydaşlarının bu sürece dahil olması gerekiyor” şeklinde konuştu.

Exit mobile version