Tüm motorlu kara taşıtları için yaptırılması zorunlu olan trafik sigortasında 2026 yılına yönelik poliçe prim tarifesinde yeni düzenlemeler yapıldı.
Sigorta Bilgi Merkezi’nin kamuoyuyla paylaştığı güncel veriler doğrultusunda, zorunlu trafik sigortası primlerinde bir önceki döneme kıyasla ortalama yüzde 1 seviyesinde artış gerçekleştiği bildirildi.
İçindekiler
ToggleBu artış, çeşitli araç gruplarında ve farklı risk basamaklarında değişen oranlarla uygulanırken, primlerin belirlenmesinde kullanılan kriterler aynı şekilde geçerliliğini koruyor. Buna göre prim tutarları; aracın kayıtlı olduğu il ve bölgeye, aracın motor gücüne, kullanım türüne (hususi ya da ticari olması gibi) ve sürücünün risk/hasarsızlık basamağına göre farklılık gösteriyor.
Yeni prim uygulamasının en dikkat çeken örneklerinden biri İstanbul özelinde açıklandı. Buna göre İstanbul’da bir otomobilin zorunlu trafik sigortasını 4. basamak üzerinden yaptırması durumunda ödeyeceği en düşük poliçe prim tutarı 15 bin 60 TL olarak belirlendi. Bu tutar, sürücünün hasar geçmişine bağlı olarak yer aldığı basamağa ve aracın teknik özelliklerine göre daha yüksek seviyelere çıkabiliyor. Prim hesaplamasında iller arası farklı tarifeler olması nedeniyle aynı risk basamağına sahip sürücüler farklı şehirlerde farklı tutarlarda prim ödeyebiliyor.
Mega Kentlerde 2026 İçin Güncellenen Prim Tutarları
Sigorta Bilgi Merkezi’nin açıkladığı 2026 tarifesine göre, özellikle büyük şehirlerde risk basamaklarına dayalı prim aralıkları netleşti. Türkiye’de en riskli sürücü grubunu temsil eden 0. basamak ile en düşük riskli sürücüleri kapsayan 8. basamak için İstanbul, Ankara ve İzmir’de uygulanacak prim tutarları aşağıdaki şekilde duyuruldu:
-
İstanbul
-
0. basamak (en riskli sürücüler): 45.181 TL
-
-
basamak (en az riskli sürücüler): 7.530 TL
-
-
-
Ankara
-
0. basamak: 43.902 TL
-
-
basamak: 7.317 TL
-
-
-
İzmir
-
0. basamak: 42.623 TL
-
-
basamak: 7.104 TL
-
-
Bu tabloda görüldüğü üzere, sürücünün risk basamağındaki konumu prim tutarını çok büyük ölçekte etkiliyor. En riskli basamaktaki bir sürücü ile en düşük risk grubundaki bir sürücü arasındaki prim farkının yüzde 500’e kadar çıkabildiği ifade edildi. Başka bir deyişle, kaza geçmişi yoğun olan sürücüler çok daha yüksek bedellerle sigorta yaptırırken, uzun süre hasarsız araç kullanan sürücüler daha düşük primlerle poliçe düzenletebiliyor.
Ticari Araçlarda Primler: Taksiler ve Otobüsler
Tarifedeki güncellemeler yalnızca hususi araçları değil, ticari taşıtları da kapsıyor. Özellikle ticari taksilerde prim artışları belirgin düzeyde hissediliyor. 2026 yılı için büyük şehirlerde ticari taksilerin zorunlu trafik sigortası primleri risk basamaklarına göre yeniden hesaplandı. Buna göre:
-
İstanbul’da 0. basamakta yer alan bir ticari taksinin poliçesi 121.397 TL olarak belirlendi.
-
Ankara’da aynı risk grubundaki taksiler için prim tutarı 117.961 TL oldu.
-
İzmir’de ise 0. basamak ticari taksi primi 114.526 TL seviyesine çıktı.
Ticari taksilerde en düşük primler ise 8. basamakta, yani en az riskli sürücülerde görülüyor. Bu basamakta poliçe bedellerinin 19 bin – 20 bin TL aralığında oluştuğu açıklandı. Böylece ticari araçlarda da sürücünün risk/hasar geçmişi ile prim arasında güçlü bir ilişki bulunduğu bir kez daha ortaya konmuş oldu.
Otobüsler ise zorunlu trafik sigortasında en yüksek prim seviyelerine sahip araç gruplarından biri olarak tarifede yerini koruyor. Özellikle yolcu kapasitesi yüksek otobüslerde primler daha yukarı seviyelerde hesaplanıyor. 2026 verilerine göre İstanbul’da 31 koltuk ve üzeri bir otobüsün:
-
-
basamak (en riskli): 290.969 TL
-
-
-
basamak (en az riskli): 48.495 TL
-
olarak duyuruldu. Bu rakamlar, yolcu taşıyan büyük araçlarda olası risklerin daha yüksek görülmesi nedeniyle primlerin üst düzeyde belirlendiğini gösteren bir örnek olarak paylaşıldı.
Yeni Düzenleme: Hasarsızlık Basamaklarının Korunması
Sigorta primleriyle ilgili güncellemelere ek olarak, hasarsızlık basamaklarıyla ilgili yeni bir düzenleme de açıklandı. Buna göre 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren geçerli olacak uygulamada, sürücülerin hasarsızlık basamakları araç değişikliği olsa bile korunacak. Mevcut sistemde, hasarsız sürücüler yeni bir araç satın aldıklarında veya araç değiştirdiklerinde basamak haklarını kaybedebiliyor ve yeniden daha düşük bir basamaktan sigorta yaptırmak zorunda kalabiliyordu. Yeni düzenleme ile bu durumun önüne geçilmesi hedefleniyor; sürücüler hangi araçla devam ederlerse etsinler kendi hasarsızlık basamaklarında kalacaklar.
Bunun yanında, poliçesini erken yenileyen sürücülere ilişkin özel bir kural da genelgede yer aldı. Erken yenileme yaptıktan sonra kaza yapan sürücüler, bir sonraki poliçe yenileme döneminde bir basamak aşağı düşürülecek. Böylece erken yenilenmiş poliçede geçici olarak avantajlı basamakta görünen bir sürücü, kaza yaptığı takdirde bu avantajı bir sonraki dönemde kaybedecek. Bu kuralın, basamak sisteminin sürekliliğini sağlamak ve sürücünün kaza durumunu daha doğru biçimde tarifeye yansıtmak amacıyla uygulanacağı belirtildi.
2026 yılı zorunlu trafik sigortası genelgesi; hasarsız sürücülerin mevcut avantajlarını araç değişimi gibi durumlarda da koruyacak şekilde düzenlerken, kaza yapan sürücüler açısından geçici avantajların geri alınmasına yol açan hükümler içeriyor. Açıklanan yeni prim tarifesi ve hasarsızlık basamağı düzenlemelerinin tamamı 1 Ocak 2026 tarihi itibarıyla yürürlüğe girecek.
KAYNAK : Haber Merkezi

