Fransa, elektrikli ulaşım teknolojisinde dünyada bir ilke imza attı. Paris yakınlarındaki A10 otoyolunda 1,5 kilometrelik bir test bölümü, elektrikli araçların seyir halindeyken kablosuz şekilde şarj olabildiği sistemle donatıldı. Bu yenilik, elektrikli araçların menzil ve şarj süresiyle ilgili en büyük sorunlarına kalıcı bir çözüm getirmeyi hedefliyor.
1,5 kilometrelik yolda, yol yüzeyinin yaklaşık 10 santimetre altına 900 bakır bobin yerleştirildi. Bu bobinler, oluşturdukları manyetik alan sayesinde araçlara temassız enerji aktarımı sağlıyor. Sistemin maksimum aktarım kapasitesi 300 kW, ortalama güç çıkışı ise 200 kW olarak ölçüldü. Mühendislerin açıklamasına göre, bu teknoloji sayesinde binek araçlar, her 1 kilometrelik sürüşte 2-3 kilometrelik ek menzil kazanıyor; kamyonlar ise her 1 kilometrede yaklaşık 1 kilometrelik ek menzil elde ediyor.
Projenin temel amacı, uzun yol taşımacılığında elektrikli kamyonların kesintisiz enerji almasını sağlamaktır. Bu sayede kamyonlar, uzun şarj duraklamalarına gerek kalmadan yoluna devam edebilecek, daha küçük bataryalarla üretilebilecek. Bu durum, hem maliyetleri düşürecek hem de sürdürülebilirlik avantajı sağlayacak. Mühendisler, bu sistemin dev bataryalı kamyonlara kıyasla daha çevreci ve ekonomik bir çözüm olabileceğini ifade etti.
Her ne kadar sistem geleceğin ulaşımına yön verecek potansiyele sahip olsa da, bazı teknik ve mali engeller bulunmaktadır. Enerji kaybı şu an için yüzde 20 civarında. Altyapı maliyetlerinin yüksek olması, yaygın kullanımın önündeki en büyük engel olarak öne çıkıyor. Ayrıca, bu sistemin uluslararası olarak kullanılabilmesi için standartlaşma ve regülasyon çalışmaları gerekmektedir. Uzmanlar, bu nedenle kısa vadede kablosuz şarj yollarının yalnızca lojistik güzergahlarda veya sınırlı test alanlarında uygulanabileceğini belirtti.
KAYNAK : Haber Merkezi

