Yeni anayasa için referandum önerisi Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın danışmanından geldi

Cumhurbaşkanı Danışmanı Mehmet Uçum, yeni anayasa süreciyle ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Uçum, X hesabından paylaştığı mesajında, “Yeni anayasa halkın onayı olmadan yapılmalıdır. Referandumsuz anayasa değişikliği demokrasi ve hukuk açısından değer taşımaz” dedi.

Cumhurbaşkanı Danışmanı Mehmet Uçum, yeni anayasa süreciyle ilgili önemli açıklamalarda

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın danışmanı Mehmet Uçum, düzenli olarak yayınladığı “Pazar Yazıları” serisine bir yenisini ekledi. Uçum, “Yeni Anayasa Gündemini Çarpıtma Çabaları” başlıklı yazısında yeni anayasanın ancak referandumla yapılması gerektiğini vurguladı.

Uçum, X hesabından paylaştığı mesajında, yeni anayasa ve Terörsüz Türkiye adı verilen sürece ilişkin, “Türkiye’nin bir bütün olarak kalması ve federal yönetim tartışmalarının asla yapılamayacağını” belirtti.

Uçum’un yazısının tamamı şöyle: “Yeni anayasa hakkındaki yanlış iddiaları ve meclisin anayasa yapamayacağına dair absürt görüşleri reddedeceğiz.

1-) En büyük çarpıtma ‘Yeni anayasanın Terörsüz Türkiye hedefinin pazarlık aracı olduğu ve federal yönetim için istendiği’ yalandır. Bu siyasi manipülasyonun Terörsüz Türkiye hedefine yönelik bir fikir provokasyonu olduğunu dile getirmek gerekir.

Bilindiği gibi Terörsüz Türkiye hedefi katıksız bir devlet politikası olarak geçerlidir. Bu hedefe doğru ilerlendiği açıktır. İmralı çağrısı ve sona erme kararıyla hedefin muhatapları isteneni yapmıştır. Bundan sonrası fesih kararının sonuçlarının pratikleşmesidir. Anlaşılan o ki pratik süreçler şekillenmektedir.

Terörsüz Türkiye hedefinde artık dönüşü olmayan bir yola girildiği her geçen gün daha net anlaşılmaktadır. Tüm bu süreçlerde yeni anayasa Terörsüz Türkiye hedefiyle ‘pazarlık ilişkili’ hiçbir zaman gündeme gelmedi. Zaten gözlemlenebileceği gibi böyle bir pazarlık söz konusu değildir. Dolayısıyla asılsız iddialardan başka bir şey yoktur. Türklerin ve Kürtlerin kardeşliğini ve birliğini 40 yıldır hedef alan terörün her alan ve her platformda sonlandırılması demokratik siyasetin önündeki engelleri kaldıracaktır. Terörün her türlü eylemine, diline, örgütlenmesine her yerde ve her durumda son vermek Türkiye’de demokratik siyaseti çok daha güçlü hale getirecektir.

En önemlisi terör vesayetinden kurtulan aktörlerin bağımsız demokratik siyaset yapma imkanına kavuşmasıdır. Bu imkanın değerini bilmek ve doğru değerlendirmek son derece önemlidir. Ayrıca terörün sona erdiği koşullarda yeni bir anayasa yapmanın şartları daha da olgunlaşacaktır. Ancak tüm bunları yeni anayasada federatif yapıdan vazgeçme iddiasıyla bağlamak tamamen yanlıştır. Amaç Türkiye’yi yeni bir döneme taşıyacak Terörsüz Türkiye hedefini zayıflatmaktır. Oysa kararlılıkla defalarca vurgulandığı gibi yeni anayasa Cumhuriyetin ve ilk dört maddenin temel prensipleri ile demokratik birikimdir. Türkiye’nin bir bütün olarak kalması ve federal yönetim tartışmalarının asla yapılamayacağını belirtelim.”

2-) “TBMM’nin yeni anayasa yapamayacağı” iddiası ise bir doktriner gericiliktir. Asli kurucu iktidar ve tali kurucu (kurulmuş) iktidar ayrımına dayalı bu görüşe katılmak mümkün değildir. Bu görüşün normatif bir geçerliliği yoktur, genellikle darbe ve savaş gibi yıkıcı örnekler üzerine kurulan pozitif bir tespittir ve artık geçerliliğini yitirmiştir. Olağan dönem kurucu iktidar yaklaşımı bu görüşün yetersizliği ve meşruiyet sorunları sebebiyle geliştirilmiştir. Bugün ise olağan koşullarda geçerli olan ayrım asli kurucu irade halk ve temsilî kurucu irade meclistir. Buna göre TBMM asli kurucu irade halk tarafından görevlendirilen ve yetkilendirilen bir merci olarak kabul edilmiştir. TBMM iradesi sadece cari anayasayla kurulmuş bir iktidar iradesi değildir. TBMM iradesi sadece anayasal normdan doğan norm iradesi değildir.”

TBMM’nin iradesi aynı zamanda cari anayasadan önce de var olan sonra da var olacak asli kurucu olan halkın toplumsal ve siyasal temsilciliğinden kaynaklanan temel bir temsil iradesidir. Yeni anayasa yapma yetkisi halkın asli kurucu irade olarak temsilî kurucu irade TBMM’ye verdiği görevden doğar ve tartışılamaz. Ayrıca belirtelim ki yeni anayasa yapma yetkisi halka ait olduğu için TBMM’nin yapacağı yeni anayasayı hangi oy sayısıyla kabul ederse etsin halkın onayına sunması yeni anayasanın meşruiyeti açısından zorunludur. Asıl olan halkın onayı olmadan yeni bir anayasayı yürürlüğe sokmak, halkın anayasa yapma hakkını gasp etmek olur. Bu nedenle referandumsuz yeni anayasa yapma senaryolarının hiçbir demokratik ve hukuki değeri yoktur.”

 

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın başdanışmanından yeni anayasa için referandum sinyali

 

 

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın başdanışmanından yeni anayasa için referandum sinyali
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın başdanışmanından yeni anayasa için referandum sinyali